Sunday 22 March 2015

Schoolwork

Mun koulussa, 6th formilla (mikä vastaa Suomen lukiotasoa, A-level, muttei kuitenkaan samalla aivan täysin samaa tasoa..) täällä Englannissa erona Suomen lukioon on se, että täällä opiskellaan vain neljää tai kolmea pääainetta nä kaksi 'high school '-vuotta. Niistä sitten tehdään loppukokeet, niinkuin meilläkin lukio päättyy YO-kokeisiin. Suomessa lukiossahan on se että on tietty määrä kaikkia perusaineita luettavana ja sitten perehdtään niihin 'omiin aineisiin' mitkä sitten YO-kokeissa suoritetaan. Täällä koulu tuntuu aivan erilaiselta, mutta nyt jo aivan normaalilta. Oppilaat keskittyy lähinnä vain aineisiin, joita sitten 18-vuotiaana haluaa mennä yliopistoon opiskelemaan, Suomessahan mä valmistun lukiosta vasta 20-vuotiaana.. Jotenkin oon tosi kateellinen miten täällä pääsisin pari vuotta aiemmin yliopistoon, mutta tosin se perustiedon opetus on se mitä kannatan ja arvostan Suomessa niin paljon, itseasiassa odotan jo lukion alkua taas ensi syksynä. 
 Mä opiskelen tai opiskelin tämän vuoden valokuvausta, matikkaa, kommunikointia sekä kulttuuria ja Sporttia (mikä on vähän kuin terveystieto, mutta koulutus suuntautuu valmennuksen pariin. Voisi myös verrata ihmisbiologiaan). Luin myös ensimmäiset pari kuukautta Englannin hallituksesta ja politiikasta, mitkä on tositosi kiinnostavia, mutten  pystynyt viittä ainetta suorittamaan samaan aikaan, joten pudotin sen hallituksen&politiikan, en olisi ikinä halunnut, mutta se oli aineista vaikein ja eniten aikaa vievää.


Täällä koulupäivät on myös aivan erilaisia mitä Suomessa; joka aamu on kouluun saapuminen koulubussin kanssa 8.15 ja luokkiin mennään rekisteröitymään 8.50, josta siirrytään luokanvalvojan kanssa aamunavaukseen. Koulupäivät päättyy joka päivä 15.40. Toinen rekisteröityminen on heti ruokailun jälkeen 12.30, jos näistä myöhästyy / ei ole paikalla, niin siitä seuraa harmia; imimerkillä kokemusta oli sen yhen ja ainoan kerran. Tosin tämä tapahtu alkuvuodesta kun en vielä tiennyt näitä sääntöjä niin hyvin ja kuinka tärkeitä ne on. Koulusta soitettiin kotiin mun hosteille ja hälytettiin kaikkialle että oonko kadonnut vai turvassa ja miksi olin pois ja lisää selityksiä ja selityksä. Eli tarkkoja ollaan. 
 Meidän koko vuosi mennään saman lukujärjestyksen mukaan, mutta viikot on jokatoinen viikko erilainen; on A ja B viikko. Tykkään A-viikosta paljon paljon enenmmän, koska mulla on melkein jokapäivä silloin vaan kaksi tai kolme tuntia koulua ja loput on vapaata ja itsenäistä opiskelua! Viikko B on melkein kaikilla aivan täynnä.

Meillä on myös joka kuudes viikko Halfterm- eli viikon loma koulusta, mikä on ihanaa breikkiä,  Suomen kouluun verraten !  Tämän viikon jälkeen alkaa meillä myös lukuloma, mikä kestää kolme viikkoa ja sitten alkaakin jo vuoden ainoat kokeet.. Mulla alkaakin siis tämä kouluelämä täällä olemaan purkissa. Ihan hirveää miten tämä vuosi meni niiin nopeasti !


Mun ehdoton suosikki on kuitenkin valokuvaaminen, mikä onkin enemmän tällasta omaa ja henkilökohtaista toimista siinä alueella mikä on valittu itseä inspiroivan artistin parista. Mä oon niin kateellinen näille Englantilaisille, että tällainen vaihtoehto on mahdollinen. Suomessa lukiossa ei ihan näin 'löysää' ainetta kyllä ole. Okei, no ei valokuvaaminen mitään löysää kyllä täälläkään ole (ainakaan koko aikaa)  ja jatkuvasti pitäisi heilua kamera kädessä kuvaamassa seuraavaa ideaa & tehtävää portfolioon.
  Nä pari kuvaa mitä laitoin tänne onkin mun valokuvaamisen tokasta kappaleesta, kappale yksi saatiin just (tajusin just et ainakin pari kuukautta sitten..?!) päätökseen ja mun kolme valokuvaa siitä kappaleesta lähetettiinkin Herne Bayn taidenäyttelyyn tän kaupungin järjestämään valokuvauskilpailuun, kaikille peukut pystyyn mun kuvien puolesta! Nä kaikki kolme kuvaa löytyy täältä blogista ja on kaikki otettu Lontoossa. 
Tässä tokassa kappaleessa mun ideana on tehdä valokuvista enemmän maalauksen tyylisiä ja liittää niittä päällekkäin Photoshopin avulla, minkä sain mun koneeseen koulun kautta, jes, tykkään ! 

Olipas tarinaa.. Tajusin etten oo kertonut mun blogin kautta vielä kenellekkään mun koulujärjestelmästä täällä ja monelle se onkin varmaan ollut kysymys miten täällä koulua käydään, no mielummin myöhään kuin ei milloinkaan, eiks ?

xx Amppu

2 comments:

  1. ihan sikaoutoo kui teiän koulussa on niin eri systeemit kun meillä vaikka molemmat on sixth formeja. meillä ei oo mitään aamunavauksia tai rekisteröintejä ja myöhässä saa oikeestaan olla miten päin vaan ja joka viikko on samanlainen ja mitään luokkia tai luokanvalvojiakaan ei oo :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, joo tiiän ! Mustakin tuntuu että nä sixth formit on vähän kaikkialla erilaisia, eri tapoineen !!

      Delete